Kläddetaljen som kan avslöja om män är otrogna

Män med stora märkesloggor har en större risk att vara otrogna.

Foto: TT
Har dejten en stor logga på bröstet? Då är det kanske dags att tänka om.
Enligt en studie från University of Michigan har män som bär stora märkesloggor en större risk att vara otrogna.
– Stora lyxprodukter belyser social tävlingsinstinkt och attraktion, medan små loggor ger intryck av pålitlighet och tillit, säger psykologen som gjort forskningsstudien.

Olika personlighetsdrag hos män har undersökts i en studie från University of Michigan. I studien visade forskarna att män som gillar att klä sig i plagg med stora märkesloggor på hade större sannorlikhet att vara otrogna, än de som gillar mindre logotyper, skriver Femina som först rapporterade om studien.

I forskningen, som publicerades i tidskiften Personality and social psychology Bulletin, kunde man slå fast att män som gillar stora flashiga loggor på sina plagg var otrogna i högre grad än andra, samt att de hade generellt mindre närvarande föräldrar. Studiens syfte var att undersöka om ”Uppenbara välståndsmarkörer” var mer attraherande för kvinnor, då männen kunde signalera att man hade det gott ställt, samt ha råd att en trygg uppväxt åt framtida barn.

Chansen att bilda familj minskade för män som bar stora logotyper.

Foto: Isabell Höjman/TT

”Uppenbara välståndsmarkörer”

Vad studien kom fram till var att de ”uppenbara välståndsmarkörerna”, som stora märkesloggor, ledde till att männens chans för samlag ökade, men att chansen kunna bilda familj med en kvinna minskade.



SEXISM? Skolan retuscherade tjejernas urringningar

Män med stora märkesloggor hittar lättare en partner

Männen med stora märkesloggor var också mer intresserade av korta kärleksaffärer än av långa relationer. Intresset för kvinnor som letade efter korta fysiska relationer var också större. De hade också en större chans till just korta kärleksraltioner. Men männen var sällan kandidater för äktenskap, familjebygge med barn eller bara en längre relation, konstaterar studien.

– I stället för att signalera att man är en pålitlig och ärlig investering som förälder, så kan uppvisandet av lyxiga föremål ibland representera att man investerar i att attrahera en partner, vilket då är på bekostnad av en framtida investering i en avkomma, säger psykologen Daniel Kruger vid universitetet i USA.

Studien genomfördes på studenter.

Foto: Trons / TT

I studien bar männen Ralph Lauren-tröjor

Studien genomfördes på flera hundra studenter vid University of Michigan. Männen bar tröjor av märket Ralph Lauren, med varierande skala av storlek på logotypen.

– Lyx som visas i form av överdriven storlek, färg och ljud kan indikera en relativt större investering i att hitta en partner. Stora lyxprodukter belyser social tävlingsinstinkt och attraktion, medan små loggor ger intryck av pålitlighet och tillit, säger psykologen Daniel Kruger.

LÄS OCKSÅ: Funkar honung och tallbar mot pollenallergi?

LÄS OCKSÅ: Grönt ljus för ätbara insekter: ”En vanesak”

FOTO: Foto Christophe Gateau/DPA, Stephen Lock/REX

Senaste nytt