Du kan ha duschat FEL hela ditt liv – så duschar du rätt

FOTO: FREDRIK SANDBERG/TT, Paul Bradbury, Tom Merton

Visste du att det finns rätt och fel sätt att duscha på?
Och förmodligen har du duschat ”fel” hela tiden – utan att veta om det.

Visst är det skönt att ta en dusch på morgonen för att vakna till – efter en lång natts sömn?

Även om det är mitt i sommaren och det råder högsommarvärme ute, så är det flera personer som ändå gillar att ta en varm och härlig dusch.

Om du är en sådan person, så är det kanske dags att tänka om. En varm dusch kan nämligen få motsatt effekt.

När man kliver ur den ångande duschen och in i den svala luften sjunker kroppstemperaturen, vilket gör att man blir avslappnad. Ett bra tips för de personer som har svårt att somna, med andra ord.

Ger starkare immunförsvar

Men för de personer som ändå gärna vill duscha varmt finns det ett knep som man kan ta till innan man vrider av kranen.

Vrid om kranen från varm till kallt, stå så i en halvminut innan du vrider tillbaka till varmt igen.

En morgondusch är aldrig fel – men duschar du verkligen på ett sätt som gör att du blir piggare?

En morgondusch är aldrig fel – men duschar du verkligen på ett sätt som gör att du blir piggare?

FREDRIK SANDBERG / TT

Förutom att man vaknar till, konstigt vore väl annars, så medför den snabba kylan en rad goda hälsoeffekter också. Den plötsliga temperaturförändringen öppnar nämligen upp kapillärerna under huden, vilket ökar blodflödet.

Det kalla vattnet bidrar även till en ökad stresstolerans, ett starkare immunförsvar, ökad fettförbränning samt antidepressiva effekter.

Ha något att se bra emot

Att inleda dagen med en kall dusch kanske inte är något för alla, framför allt inte om du är en person som inte tycker om att frysa. Det finns dock andra alternativ.

Här är några förslag:

# Träna – Det behöver nödvändigtvis inte vara styrketräning, utan det kan räcka med att gå en morgonpromenad. Huvudsaken är att du motionerar. Det gör dig både piggare, friskare och att du sover bättre och vaknar mer utvilad.

# Belöna dig själv – Det kan vara att ha något att se fram emot. Förbered exempelvis kylen med en riktigt läcker frukost, så är chansen att du börjar längta till morgonen redan på kvällen.

# Yoga - Att inleda en ny dag med några yoga-övningar gör att du känner dig stark, handlingskraftig och känsla av att ha kontroll över situationen.

Källa: self.com/stc.se

LÄS OCKSÅ: Tonfisken från Subway DNA-testades – två kvinnor stämde företaget

LÄS OCKSÅ: EM-spelarna som är populärast på Instagram – hela listan

FOTO: FREDRIK SANDBERG/TT, Paul Bradbury, Tom Merton, FREDRIK SANDBERG / TT

Senaste nytt