TRENDAR JUST NU!Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Edvin Törnblom

Därför försvann Annika Jankell från rampljuset – verkliga orsaken

23 maj, 2021 
AvLovisa Ström
Annika Jankell
Annika Jankell var länge en av Sveriges främsta tv-profiler, men på senaste tiden har hon tagit ett kliv från rampljuset.
Nu berättar hon hur det kommer sig.
Annons
Så långa är de svenska kändisarnaBrand logo
Så långa är de svenska kändisarna

Programledaren och journalisten Annika Jankell har länge varit en av Sveriges mest folkkära tv-profiler och har under sin karriär hunnit göra en hel del. Hon debuterade i programmet Listan och har efter det även setts i Bluffmakarna, Direkt från Berns och Sommarvågen – och under sex års tid var hon även programledare för det populära Nyhetsmorgon.

Men på senaste tiden har Annika synts betydligt mer sällan i tv-rutan än tidigare. I podcasten Tv-fabriken med Fredrik Ralstrand berättar hon nu hur det kommer sig.

Därför försvann Annika Jankell helt

Det är när Fredrik frågar hur det kommer sig att Annika inte syns i tv-rutan lika ofta som förr som hon snabbt svarar:

– För att jag är för gammal och inte har någon botox.

Hon skrattar till innan hon fortsätter:

– Nej men jag tror att det delvis är att jag för att jag inte har slagits. Jag tror att jag hade kunnat göra det om jag hade bestämt mig för det och om det var så viktigt. Däremot nu med sociala medier, jag spelade in en talkshow häromdagen. Då trivdes jag. Då kände jag att det var här jag ville vara.

Annons

Fredrik frågar då om det är så att hon kanske börjar längta tillbaka till tv-rutan varpå Annika Jankell svarar:

– Ja, när jag får styra och ställa själv, och det är det som är kul idag. Att man kan ju faktiskt skapa själv.

Det gör Annika Jankell idag

Så bara för att Annika idag inte syns i tv-rutan lika frekvent som förr i tiden betyder det inte att hon inte har fullt upp. Tillsammans med sin vän Ulrica Örn har hon nämligen skapat Wacai – vilket är ett företag som riktar sig till människor som är 45+ i sociala medier. I podcasten berättar hon hur idén till företaget föddes.

– Vi har ju jobbat hela våra liv med gammelmedia och så ser man då hur kidsen, det vill säga generationen bakom oss, skapar saker i realtid och utnyttjar alla fantastiska möjligheter som finns. Och så står vi och pitchar något som i bästa fall kommer vara med i en tablå om ett år, säger hon.

De kände då att de ville göra som de unga och också uppmuntra andra kvinnor i deras ålder att göra samma sak.

– Vi vill skapa saker som vi själva vill se, förklarar Annika Jankell.

Annons