Njut av chokladbiten – PMS ökar nämligen din förbränning

Vi är många som blir riktigt sötsugna dagarna innan mens. Men nu finns det all anledning att ge efter för dina PMS-cravings!

Dagarna innan mens kan vara rejält påfrestande för många. Humöret dalar, orken sinar och sötsuget tar rejäl fart. Godishyllan lockar mer än någonsin och det verkar inte finnas något stopp på hungern.

För de som kämpar med en diet kan det vara extra svårt att hålla sig inom ramarna.

Men nu finns det all anledning att unna sig en bit choklad efter maten dagarna innan mens. Dessa dagar utsöndrar du nämligen mer progesteron, ett könshormon som får din förbränning att stiga med 5-10 procent i vila.

Det innebär att om du har en basalförbränning (energin som kroppen brukar i viloläge) på 1500 kalorier så förbränner du mellan 75-150 kalorier extra per dag – utan att göra något alls.

LÄS OCKSÅ: ”Mänsen” är här – killar har nämligen också mens, enligt forskare

Så passa på att träna högintensivt veckan innan mens för att utnyttja den höga förbränningen maximalt!

trana

Så funkar det: 

Under mensen har vi låga nivåer av båda könshormonen östrogen och progesteron. Därefter, i en period på cirka två veckor, ökar östrogennivåerna fram till nästa ägglossning.

Efter det är det progesteron som dominerar fram tills nästa menscykel – och det är under denna period som vår förbränning ökar, enligt en studie.

Men varför är det så? Med största sannolikhet handlar det om att progesteronhormonet triggar lipolysprocessen, den process som frigör fett från fettcellerna.

Med andra ord: njut av den där chokladbiten!

adriana-lima

Av: Thowe Wagner Larsson

SENASTE NYTT!