Därför känner du bakfylleångest dagen efter du har druckit

Foto: TT

Illamående, huvudvärk och trötthet.
Det är några av symptomen du kan drabbas av vid en baksmälla.
Många känner även av en viss oro och ångest.
Men vad är det som får oss att må dåligt – och går det att göra något åt det?

Vi är mitt inne i den nu, sommaren. En härlig tid. Många skulle hävda att sommaren är den bästa tiden på året.

Det är också den tiden på året då vi svenskar tycker om att konsumera alkohol som mest. Men att vakna upp dagen efter en blöt ute- eller grillkväll kan vara allt annat än dans på rosor. Baksmällan kan snarare kännas som att man gått en boxningsmatch.

– Fysiologiskt är dagen efter-symtom rent krasst ett förgiftningssymptom. Levern försöker ta hand om och göra sig av med alkoholen, vilket kan leda till illamående, säger AnnaCarin Magnusson, specialist i klinisk psykologi, till magasinet Amelia.

Psykologen: Ryck inte på axlarna åt det

Att ha sjukdomskänsla och förgiftningssymptom är något som ska tas på allvar, förklarar AnnaCarin Magnusson.

– Vi ska inte kunna rycka på axlarna och konstatera att ”hejsan hoppsan, jag är visst lite förgiftad”, vi ska ta det på allvar, larmsystemet ska aktiveras, säger hon.

Vissa personer kan även känna av någon form utav oro och ångest. Visserligen kan ångesten, då med all rätt , bero på att man gjorde eller sade något man absolut inte borde ha sagt. Men oron och ångesten kan även ha biologiska orsaker.

När du dricker alkohol frigörs endorfiner som påverkar humöret. Därför är det inte konstigt om du känner dig låg dagen efter. Även nivåerna av stresshormonet kortisol ökar när kroppen försöker återgå till sitt normaltillstånd, vilket kan skapa en oroskänsla.

Så lindrar du din bakfylla

Ett sätt att dämpa bakfyllan, eller slippa den helt dagen efter, är att man dricker vatten eller annan dryck parallellt med alkoholen redan från början.

Ett annat sätt att undvika bakfyllan, och med största sannolikhet även bakfylleångesten, dagen efter är så klart att inte dricka någon alkohol över huvud taget. En tredje är att dricka med lagom mängd eller att man slutar efter ett visst klockslag.

Skulle man ändå vakna upp med tungt huvud dagen efter kan motion göra susen. Då pratar vi inte om att springa milen, utan att gå ut på en kortare promenad.

LÄS OCKSÅ: Brittiska influencern Olis förvandling – får sociala medier att rasa

LÄS OCKSÅ: Modellens ben väger 45 kilo – får kritik på sociala medier: ”Amputera”

FOTO: TT