Många av oss trivs väldigt bra på våra jobb och har utmanande och roliga arbetsuppgifter. Men ibland kan det gå för långt och det kan vara svårt att se när det börjar gå utför.
Här är 8 tecken du bör se upp för:
1. Du ser din laptop som en del av dig – och att resa bort en helg utan att ta med dig datorn kommer inte på fråga…
2. Du tror inte att kontoret klarar sig utan dig. Du kan vara ledig utan att kontoret går under. Vi lovar.
3. Du har svårt att komma på idéer, till och med enkla saker som vad du ska äta till middag. När kreativiteten är avstannad är det ett tecken på att du är stressad.
4. Ditt sociala umgänge har i stort sett stannat av helt. Dina vänner har slutat höra av sig till dig eftersom du ändå behöver jobba över eller ställer in för att du har “fått ett ärende du måste ta hand om”.

5. Du drömmer om dina arbetsuppgifter. I vissa perioder i livet är det mycket på jobbet och då är det naturligt om det avspeglar sig i sömnen. Men om det är så här hela tiden är det en varningssignal.
6. Du vaknar inte sällan kallsvettig och tror att du har försenat dig. Varningstecken!
7. Du tänker “bara lite till”. När barnen har somnat ska du bara gå igenom presentationen. När du är på toaletten ska du bara svara på det där mailet… Och då vidare.
8. Semestertider känns jobbigt – du hamnar ju efter i schemat då. Flash! Ledighet är nödvändigt för att vi ska orka arbeta.