TRENDAR JUST NU!Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Chockerande miljonbeloppet bakom TV4:s succéserie Love Island

25 aug, 2019 
Malin Stenbäck i Love Island
48 kameror och 163 anställda – Love Island är ett minst sagt påkostat program för TV4 att producera. Dokusåpans totala nota landar på en chockerande miljonsumma.
Annons
Här är allt du behöver veta om årets deltagare i Love Island 2019Brand logo
Här är allt du behöver veta om årets deltagare i Love Island 2019

Love Island Sverige hade premiär för första gången 2018 och slog då tittarrekord på TV4 Play när det dagligen strömmades cirka fem miljoner visningsminuter. Nu är säsong nummer två i startgroparna och redan innan det började sändas hade producenterna höga förväntningar.

Expressen skriver att seriens exekutiva producent David Lillemägi tidigare sagt att en ”supersäsong väntar”, medan Lotta Edvardsson, även nu exekutiv producent för programmet, sa i en kommentar:

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..

”Än en gång kommer vi att bjuda tittarna på världens hetaste kärleksserie, i realtid. Allt är skruvat till max och vi har höjt nivån för att överträffa fjolårets succé. Vi har helt grymma deltagare med siktet inställt på kärlek och det ska bli så spännande att följa deras resa.”

Men succén har minst sagt kostat kanalen en del pengar. Inför den nya säsongen har huset i programmet rustats upp rejält. De har 48 kameror som rullar dygnet runt alla dagar i veckan och 163 personer som jobbar med programmet. Den totala notan landar på 40 miljoner kronor, enligt Expressen.

Annons

TV4:s besked om en tredje säsong av Love Island Sverige

Men kanske är det värt varenda krona. Till Expressen berättar Fredrik Arefalk, kanalchef TV4 och C More film & serier, om programmets betydelse.

Love Island är särskilt viktigt för TV4 Play då programmet drar in en stor ung publik varje dag. Den här typen av dagligen återkommande realityprogram bygger en stark grund för oss på våra digitala plattformar.

På frågan om det kommer en säsong tre svarar Fredrik Arefalk att det är svårt att säga så här pass tidigt.

– Love Island Sverige blev en succé som träffade rätt i en ung målgrupp förra året så det var en självklarhet att vi skulle göra en ny säsong. Nu vill vi växa bland annat genom att förlänga hela säsongen med en vecka och dessutom sända sju dagar i veckan som gör att tittarna varje dag kan följa vad som händer, säger Fredrik Arefalk till Expressen och fortsätter:

– Det är givetvis alldeles för tidigt att analysera hur denna säsong utvecklar sig, men det är en storsatsning som vi hoppas kunna ge tittarna under lång tid framöver.

FOTO: TV4

Annons