Föräldrar varnas om Fortnite – risk att barn blir beroende

Patrik Wincent och figurerna i dataspelet Fortnite.

Den femte säsongen av det omåttligt populära Fortnite är här.
Spelet har spridit sig som en löpeld och är en självklar del av mångas liv – men kan ge stora problem om man inte ser upp.
– Det finns starka psykologiska krokar i spelet som är designade till att bli beroendeframkallande, säger ”Lyxfällan”-profilen Patrik Wincent, också grundare av Dataspelsakuten och terapeut.

Det omåttligt populära överlevnadsspelet Fortnites femte säsong är i full gång. Du kanske själv har spelat det, eller har hört någon prata om det.

Spelkartan är radikalt förändrad och nya rollfigurer – som The Mandalorian från Star Wars-världen – har gjort sitt intåg.

Rekommenderad ålder är 12 år, men många yngre spelar Fortnite.

– Det är ett otroligt populärt spel och många samtal kommer till oss om Fortnite som handlar om problematiska aspekter. För tio år sedan när vi startade Dataspelsakuten handlade det mycket om andra spel som World of warcraft. Spelen ändras men i grunden är det samma problematik. Det finns starka psykologiska krokar som är designade till att bli beroendeframkallande, säger Patrik Wincent till Hänt.

Varnar för ”belöningssystemet” i Fortnite

Utöver det tidigare uppdraget som en av programledarna i TV3:s Lyxfällan är Wincent terapeut, coach och vd för Dataspelsakuten, där han hjälper dataspelsmissbrukare att bryta negativa beteenden.

Världshälsoorganisationen WHO betecknar sedan två år tillbaka dataspelsberoende som en psykisk sjukdom. Men den diagnosen finns ännu inte i Sverige.

✔︎ Det här är Patrik Wincent

Ålder: 46
Bor: Enskede
Gör: Gjort några säsonger av ”Lyxfällan”, som programledare. Terapeut, coach och grundare av företaget Dataspelsakuten. Skrivit böcker som ”Den digitala drogen – konsten att hantera din teknik”, ”Digital diet – balansera din teknik” och ”När vi släpper kontrollen” som handlar om dataspelsmissbruk. Han föreläser också i ämnet.

I februari 2020 blev det känt att Fortnite var ett av de allra mest inkomstbringande spelen på konsol, trots att det är kostnadsfritt att tanka hem. Under 2019 drog bolaget Epic games in 1,8 miljarder dollar.

Och den största delen av inkomsten kommer från att spelare köper olika tillägg, som ”skins” (utseende på figurer) och så kallat ”Battle pass” som ger möjligheten att låsa upp ”skins” och annat bonusinnehåll.

– Många speldesigners vet att det kan vara effektivt att till en början ge spelet gratis eller att man får ett gratiskonto, men man vet på grund av psykologiska lagar att ju mer du spelar ju mer kommer du att älska spelet. I början får man också en illusion av att det går väldigt bra. Du får ”skins” och du får virtuella egenskaper och ”boostar upp” dig själv, säger han.

Eftersom man älskar spelet så kommer man att vara villig att betala pengar. För vissa går det till överdrift och det finns exempel på personer som har lagt stora pengar på bonusinnehåll. I somras skrev internationella medier om en familj där ett barn betalat en summa motsvarande 160 000 kronor för Fortnite-relaterat innehåll.

– För två veckor sedan kom jag i kontakt med föräldrar vars 11-åring hade slösat 300 000 kronor från deras företagskonto. Men i det fallet var det inte Fortnite, säger Patrik Wincent.

Så ser spelet Fortnite ut.

Men principen är densamma. Och ett vanligt scenario är att föräldrarna lånar ut sitt kort så att barnet kan köpa mikrotransaktioner.

– Ofta blir det överväldigande för barnet eftersom det saknas konsekvenstänk. Hjärnan är inte fullt utvecklad och den delen är inte fullt utvecklad förrän ”20 plus”. Plötsligt sitter barnet där med ett belöningssystem som stimulerar hjärnan. Det är ljud, ljus och det rasslar i rankningsnivåerna. Du ”levlar” upp mer och mer. Du går till hallen och tar kortet, går tillbaka, loggar in dig och kör betalningen. 300 000 kronor var grovt, men det är inte ovanligt att unga tonåringar slösat 20 000 till 40 000 kronor av föräldrarnas pengar på kort tid, säger Patrik Wincent.

Han har noterat att belöningssystemen i spelen utvecklas ständigt och blir mer och mer sofistikerade.

– Idag är spelberoende av typen gambling, poker, roulette och slotmaskiner, en diagnos enligt den psykiatriska diagnoshandboken DSM. Det är intressant eftersom det är en beteenderelaterad problematik och den första av sitt slag. Därför är det viktigt att prata även om dataspel eftersom de två världarna börjar närma sig mer och mer eftersom det numera börjar mer och mer handla om pengar.

Tycker du att man borde reglera inom spelvärlden och att det inte ska vara fritt att utforma vilka typer av belöningssystem som helst?

– Speldesigners behöver ta ett större ansvar. I dagsläget bryr man sig inte om konsekvenser och de effekter som man ser. De ses som business. Man är ett spelföretag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och tänker inte på barnet som ska till skolan eller ska lägga sig i tid. Ett spel vill att man är uppkopplad så många timmar som möjligt för att inte falla i rankning. Faller man i rankning så blir man straffad för att man inte har ägnat tillräckligt med tid per dag eller vecka, säger Patrik Wincent.

Hur får man balans i sitt spelande?

– Balans är alltid en individuell fråga. Man kan se till varningssignalerna. Du kanske spelar för att undvika en viss typ av negativ känsla, att man har det jobbigt i skolan eller är deprimerad. Då använder man skärmarna för att psykoaktivt ändra sitt tillstånd. Det kan vara en varningssignal. Du kan förlora dina andra intressen. Exempelvis kanske du tränade regelbundet tidigare, men slutar helt, säger han och listar andra problematiska tecken, som att man spelar för länge på kvällarna och förlorar delar av sin viktiga nattsömn och även fokus i skolan.

LÄS MER: Experter: Därför är Greta Gris och Frost farligt för ditt barn

– Även abstinensbesvär kan finnas med här.

När det gäller barn och ungdomar så jobbar Dataspelsakuten med familjeenheten och föräldrar för att hitta balansen.

– Då måste föräldrarna sätta in olika regler som gäller, och skapa konsekvenser om reglerna inte efterföljs. Då får barnen tycka att det är skittråkigt, men de kommer att tacka föräldrarna när de blir äldre, säger han och beskriver det som en kostcirkel.

– Vi har en ”kostcirkel” som vi ska dela in i pajbitar. Vi har sömn och dygnets vakna timmar. Vi har det vi måste göra och det vi gör för att vi ska må bra som människa. Självklart kan man ha en pajbit som kan vara åt Fortnite och gaming. Man ska få njuta av ett spel som man känner sig passionerad över, säger han, men konstaterar att det måste stå i proportion till det övriga och livsviktiga.

– Ibland när man kommer till oss är uppdelningen sömn och all övrig tid är skärmtid. Då är det grovt. Eller så har man delat upp det mellan sömn, skola och därefter endast spel, säger han.

Med den femte säsongen lanserade Epic Games ett nytt sätt att prenumerera på Fortnite-innehåll som heter FortniteCrew. För 12 dollar får prenumeranter tillgång till Crew-exklusiva skins, Battle pass och varje månad 1000 nya V-bucks.

LÄS OCKSÅ: Svenska Angelica i Dr Phil om falska äktenskapet

LÄS OCKSÅ: Amanda, 28, från Haninge fick inte träffa 6-åriga dottern på ett halvår

Foto: Fortnite & Privat