Därför kan vita kändisar stoppas att hjälpa fattiga i Afrika

Ed Sheerans insamlingsfilm från Liberia kallades ”fattigdomsporr”.
Efter återkommande kritik slutar en välgörenhetsorganisation att skicka västerländska kändisar till afrikanska länder.
– Världen behöver inga fler vita frälsare, säger parlamentsledamoten David Lammy.

Välgörenhetsorganisationen Comic relief ska sluta skicka kändisar till afrikanska länder efter kritik mot att stjärnor som den brittiska programledaren Stacey Dooley åker till Afrika som ”vita frälsare”. Organisationen slutar också använda sig av svältande och dödssjuka barn i sin skildring av kontinenten, skriver BBC.

Istället ska Comic relief få folk att vilja skänka pengar till insamlingar genom att låta lokala filmskapare skildra livet på kontinenten utifrån ett mer autentiskt perspektiv.

Sir Lenny Henry som är medgrundare till Comic relief menar att det är en stor förändring för organisationen.

LÄS MER: Malins ambulans attackerad: ”Jag kokar av ilska”

– Det är dags, säger han, men påpekar att den typen av filmer som har gjorts tidigare har haft stor inverkan.

– Det finns andra sätt att framkalla sympati, och kanske har vi tryckt på samma knapp för länge, fortsätter han i BBC.

Välgörenhetsorganisationen har i dagarna visat tre filmer som gjorts av filmskapare från olika delar av den afrikanska kontinenten. De handlar om olika ämnen som psykisk hälsa, klimatförändringar och tvångsäktenskap. 2019 kritiserade den brittiska Labourledamoten David Lammy en film där just programledaren och journalisten Stacey Dooley besökte en neonatalklinik i Uganda.

– Världen behöver inga fler vita frälsare, sa Lammy då och konstaterade att bilden framkallade koloniala föreställningar.

Ed Sheeran i Afrika 2017.

Ed Sheeran i Afrika 2017.

2017 vann superstjärnan Ed Sheeran ett pris som han troligtvis inte välkomnade med öppna armar. Priset kallas ”Rusty radiator” och tilldelades artisten med motiveringen att han hade medverkat i den mest stereotypa och anstötliga filmen det året. Den skildrade artistens resa till Liberia där han träffar två unga pojkar som sover i en båt på stranden.

Ed Sheeran får kritik – trots att han drog in nästan en miljard

Artisten bestämde sig för att se till att pojkarna fick checka in på hotell tills man kunde hitta ett mer permanent hem. Reklamfilmen drog in 940 miljoner kronor till välgörenhet.

– Det handlar egentligen inte om vad som är fel med filmen. Men den generella inställningen är att de måste ha med sig en västerländsk kändis, säger den ugandiske filmaren Edward Echwalu, som är med i ”Rusty radiator”-juryn, till BBC.

Även Echwalu menar att man borde använda ”folkets röst” och fokusera på positiva narrativ om framåtanda och ambition, förklarar han.

Unicef Sverige arbetar på ett liknande sätt som Comic Relief har gjort, alltså har samarbeten med kända profiler. Till exempel har Sverige åtta Unicef-ambassadörer – Lill Lindfors, Kajsa Bergqvist, Eva Röse, Mark Levengood, Jenny Strömstedt, Morgan Alling och Victor och Maja Nilsson Lindelöf.

– De kända profilernas roll har varit att förmedla ett barns historia, att få tittarna att förstå de problem som drabbar barn i olika delar av världen och visa på vad som kan göras för att rädda barns liv. Vi behöver dessa berättelser för att exempelvis kunna få fler Världsföräldrar i samband med vår tv-gala, skriver Petra Nerde, insamlingschef vid Unicef Sverige, i ett mejl.

Hon förklarar att inspelningarna görs i nära dialog med människorna som filmas på plats och med respekt för deras integritet.

– Vi är medvetna om att liknande upplägg ibland ifrågasätts och arbetar kontinuerligt med hur vi kan utveckla vårt program och hitta nya sätt att engagera människor att bli Världsföräldrar, skriver hon och förklarar att de här resorna med svenska kändisar har gjorts för att det hittills varit det mest effektiva sättet att få människor att vilja bidra till att rädda barns liv.

– Vi har ännu inte valt att helt överge modellen med kända profiler som reser med oss, avslutar hon.

LÄS MER: Sjuksköterskan åtalas för mord på 8 bebisar

LÄS MER: Iris, 80, om vilda sexlivet med 45 år yngre maken

Foto: TT & Red nose day